Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Użytkownik

Michów czyli miasteczko Rudno

Utworzony przez leniak, 6 marca 2010 r. o 22:52
Aby zrozumieć skąd wzięła się eksplozja demograficzna Żydów w Polsce i migracje musisz sięgnąć do tematu "strefy osiedlenia" link i Litwaków link ten proces jest w historii bardzo istotny bo on kształtował późniejsze wydarzenia i stosunki hmm właściwie to zdecydował o historii XX wieku na ziemiach polskich pzdr.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Michów poza tym że był lokalnym centrum handlowym miał również przemysł - przede wszystkim garbarnię Wanda śliwina pisze że "w r. 1879 wyprawiła skóry za 10.000 rubli." myślę że ona głównie ściągała ludzi i powodowała że tu zamieszkiwali była praca to dawało się żyć po prostu Śliwina wspomina że Michów miał w 20 leciu taki oto przemysł: " Z zakładów przemysłowych: 2 młyny motorowe, 2 wiatraki, 6 olejarni, l mydlarnię i 2 garbarnie." rewolucja przemysłowa pozwalała na rozwój osady i zwiększanie się jej ludności "Osada posiada 1507 morgów gruntu miejskiego, o przeciętnej wartości 500 zł. za mórg. Wśród ludności oprócz rolników, będziemy mieli jeszcze następujące ilości rękodzielników: krawców 23 bednarzy 2 rymarzy 4 cieśli 3 kowali 6 murarzy 7 tkaczy 4 szewców 33 kołodzieji 4" 86 rzemieślników też dawało jakieś zatrudnienie choćby dla pomocników tychże i zaopatrywało całą okolicę oczywiscie ... Jednak spora rolę odgrywało i rolnictwo w tym sadownictwo czy pszczelarstwo Śliwina pisze "Podkreślić należy pszczelnictwo, które jest tylko w dwóch gospodarstwach, t. j. u p. Andrzeja Kancmana, który ma 98 uli i p. Józefa Kutnika, który ma 15 uli. Z powodu tego, że są tylko 3 sklepy chrześcijańskie, należałoby w tym kierunku wytężyć siły, ażeby ludność miejscowa katolicka nabrała przekonania do handlu, a tym sposobem każda środa z odbywającym się targiem przyniosłaby dużo zadowolenia z prowadzonej sprzedaży." tak więc obraz się chyba dopełnił przynajmniej jeśli idzie o gospodarkę Michowa ;-) ... napisałbym jeszcze o mleczarni (ale się boję ;-) pzdr.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
aj zapomniałem dopisać że Śilwina pisała pod koniec lat 20 ;-)
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Jeśli chodzi o demografię to za namową profesora Mańkowskiego zrobiłem kiedyś porównanie przyrostu naturalnego w Puławach w okresie międzywojennym w społeczności żydowskiej. W samym mieście duża liczba narodzin w rodzinach żydowskich była faktem ale nie była bardzo widoczna w samych stosunkach narodowościowych w mieście. Z dwóch głównie przyczyn. Pierwszą była migracja ludności z okolicznych wiosek do miasta. Byli to młodzi ludzie szukający w mieście zatrudnienia. Drugim czynnikiem była migracja do większych miast lub za granicę. Tutaj dominowali Żydzi. Z ciekawości jeszcze zerknąłem na dane demograficzne z tego samego okresu dotyczące terenów poza miastem. Okazało się, że dzietność była tu niemal identyczna z dzietnością zamieszkujących miasta Żydów. Podsumowując uznałem, że wysoki przyrost naturalny był głównie wynikiem biedy i braku wykształcenia (te dwa czynniki występowały w obu grupach). Wiadomo, że w XIX wieku strefy osiedlenia zmieniły stosunki ludnościowe na terenie Królestwa. Kolejna duża zmiana nastąpiła w roku 1915. Wielu uchodźców już nigdy nie powróciło. Stosunki ludnościowe po pierwszej wojnie światowej były więc już inne niż przed nią. Handel handlem. Wiadomo, że kapitał nie lubi być zamrożony. Ale większość członków społeczności żydowskiej żyła w ubóstwie. Byli handlarze wędrowni, byli wędrowni rzemieślnicy, którzy nie tylko szukali klientów ale też nie było ich stać na utrzymanie własnego warsztatu czy sklepu. W Kamionce byli też rolnicy wyznania mojżeszowego. Tam gdzie były pieniądze pojawiała się też arenda. I nie tylko chodzi o gospody ale też o sady. A kapitał często był pożyczony z kasy zapomogowej (funkcjonowały chyba w każdej Gminie Wyznaniowej). Na tą kasę składali się bogatsi członkowie społeczności ale nie były to środki z których powstawałyby nowe fortuny. To pomagało tylko przetrwać bez przechodzenia na garnuszek wspólnoty zobowiązanej do opieki nad najbiedniejszymi. Może tyle o stosunkach ludnościowych. Wspomniałeś Przemku o majątku w Gołębiu. W tych okolicach było kilka osad zamieszkałych przez kolonistów niemieckich. Znalazłem jeden ich cmentarz w Justynowie (dziś to chyba część Stanisławowa Dużego). Ten cmentarz oficjalnie chyba nie istnieje.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
No dokładnie tak Przypuszczam że i w Michowie byli Żydzi uprawiający ziemię W takiej osadzie jak Michów w zasadzie miejskiej z charakteru tak czy siak spora część mieszkańców to byli ludzie niezamożni. Bez względu na narodowość czy religię. Część pracowała w różnych zakładach cześć w rolnictwie jako pracownicy najemni. Jeszcze po II wojnie światowej jeździli po wsiach handlarze skupujący szmaty rzemieślnicy drutujący garnki etc. etc. Samopomoc, organizacje społeczne i spółdzielczość w różnych formach zawsze ułatwiały życie. ... z tymi urodzeniami to wiesz ich kiedyś było w ogóle więcej niż dziś w pewnym sensie była to strategia przetrwania była jak wiesz spora śmiertelność wśród dzieci do tego dochodziły epidemie i wojny których nam nie brakowało jakoś duża rodzina była inwestycją lepszą niż inne w momencie kiedy poprawiały się warunki i śmiertelność spadała wychodził efekt eksplozji demograficznej ... rozśmieszyłeś mnie nieco stwierdzeniem że dzieci biorą się z biedy i braku wykształcenia to nie tak dzieci się biorą z seksu i to od zawsze tak było ;-) większe znaczenie miało tu np. to w jakim wieku (szczególnie idzie o kobietę) powstaje związek rodziców i jakie ma perspektywy utrzymania przynajmniej części z tych dzieci ale najważniejszy jest seks bez niego ani rusz zobacz np Kazimierz Jagiellończyk był raczej wykształcony i bogaty a miał 13 dzieci z czego dwie córki zmarły w dzieciństwie Elżbieta i tak nie była już szczególnie młoda bo miała aż 18 lat ;-) Zygmunt Stary doczekał się 11 dzieci... z bliższych nam osób zobacz na władców Szwecji też ani biedni ani głupi a obecny król ma trójkę a jego ojciec miał 5 dzieci dziadek tez 5 pradziadek 3 itd. ;-) przecie nie musieli ale widać lubili ;-) wyobraź sobie że masz 12 dzieci po połowie chłopcy i dziewczynki i jednym trzeba zapewnić wiano a innym gospodarkę jakąś wyobrażasz sobie? a moi przodkowie tak robili przecie ;-) i dawali radę ;-) no dobra nie będę ciągnął tematu może... ... Niemcy owszem byli w Starym Borze - słyszałem o tym i nawet czytałem bo wspomina o tym Kusyk ale o cmentarzu nic mi nie wiadomo bliżej - na mapie z 1897 cmentarz jest https://lh5.googleusercontent.com/-nCW5oXZ7BwQ/ULjdeNWG6CI/AAAAAAAAC2U/yMVSqYurgRE/s329/Justyn%C3%B3w.jpg
Ostatnio edytowany 30 listopada 2012 r. o 17:24
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Badań nad seksulanością nie prowadziłem. Ale nie napisałem, że z biedy są dzieci. Jedynie niski stopień edykacji i ubóstwo powiązałem z wielkością rodziny. W Indiach (jak kiedyś czytałem) regułą było 8 dzieci w rodzinie - zakładano śmierć 4 przed wydorośleniem. Higiena, ogólnie warunki sanitarne wpływają na stan zdrowia, tak jak i wyżywienie i ... ale to są rzeczy oczywiste. W tej analizie chodziło o mit jakoby Żydzi charakteryzowali się szczególną płodnością. Ona była zupełnie normalna i ocena tego zależała jedynie od punktu siedzenia obserwatora oraz jego stanu wiedzy. A że król miał tak wielu potomków... nie musiał ich utrzymywać, a jeśli musiał to stać go było na to. W obydwu wypadkach nie było czegoś takiego jak planowanie rodziny. Zresztą społeczność królów nie jest wielka i na statystyki raczej nie wpływa. Ale najwyraźniej muszę bardziej uważać na to jakich sformułowań używam. W Giżycach było trochę kolonistów ale nie odnalazłem śladów cmentarza. Może go tam nie było.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Tak patrzę na listę miejscowości którą masz na stronie... Jak będziesz kiedy w okolicach Krzczonowa to zajedź do Sobieskiej Woli na kawę czy inny napój jest tu trochę ciekawych rzeczy wliczając cmentarz wojenny w Krzczonowie jest jeszcze jedna mogiła którą byś mijał jadąc do Sobieskiej w Kaznowie koło Ostrowa jest mogiła w lesie... w Wypnisze to opisałem już na wikipedii pzdr.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
W Sobieskiej Woli spodobał mi się stary kościół i na pewno jeszcze tam raz pojadę ponieważ nie zrobiłem mu ani jednego zdjęcia.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
No a ja mieszkam circa 100 m od kościoła zapraszam
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Wspominałeś o tym bieżeństwie 1915 roku w sumie nic mi nie wiadomo o prawosławnych w Michowie i okolicach ale Kusyk pisze o czasie w którym się urodził i między innymi o tym że owszem Wypnicha się uchowała przed wywózką ale już nie okoliczne wsie... tu ucieczka zwyczajnie nie była dobrowolna jak znajdę ten cytat to wkleję lub wklepię pzdr
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
;-) przypomniałem sobie że już jest na wikipedii "Przyszedłem na świat, gdy nad wsią pękały szrapnele. W okopach, do których schroniła się moja matka, urodziłem się jako wcześniak, pierworodny i jedyny potomek męski moich rodziców. Wieś nie została zniszczona, gdyż działająca tu POW uratowała ją przed spaleniem i wywiezieniem ludności do Rosji. Natomiast okoliczne wsie padły pastwą pożarów, a ich ludność w większości wyjechała na tułaczkę w głąb carskiego imperium. Następny okupant – Austriacy zabierali ze wsi prawie wszystko by wyżywić swą armię. Ludność żywiła się tym tylko, co zdołała ukryć przed rekwizycją lub uszczuplając zapasy pozostawione na siew." niestety dość to lakoniczne ale w sumie Kusyk skupiał się na II Wojnie pzdr.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Bieżeństwo to nie tylko prawosławni. Armia carska miała na celu pozostawienie przeciwnikowi "spalonej ziemi" by utrudnić mu pochód na wschód. Wypędzano ludzi, palono domy i zabudowania gospodarskie. Kto się ukrył został. Ci którzy wyjechali mieli później ogromne trudności z powrotem. Chciaż w pierwszej kolejności uciekali prawosławni to drugą pod względem liczebności grupą ludności byli Żydzi. Powroty następowały w większości po 1918 roku. Prawosławnych po powrocie często czekała niespodzianka w postaci zamkniętej cerkwi na której otwarcie władze Polski nie wyrażały zgody. W Michowie społeczność prawosławna raczej nie była liczna jeśli takowa tu była. Tereny okupowane zostały podzielone pomiędzy Niemcy i Austro-Węgry. Granica częściowo biegła nad Wieprzem. Już nie pamiętam gdzie czytałem o kwitnącym przemycie artykułów spożywczych właśnie poprzez tą rzekę.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Przemku ?! Długo tak potrafisz symulować i pisać sam ze sobą ? Przecież "trobal" to ty ! Komu ty chcesz wcisnąć ciemnotę ? Musisz się poważnie zastanowić nad sobą, albo niezwłocznie czym prędzej udać się do swojego specjalisty żeby zmienił ci leki na mocniejsze. Wiem że mnie nie zrozumiesz, bo masz rozdwojenie jazni i wydaje ci się że jest was dwóch, ale pisząc dalej w tym temacie postaw na przeciwko siebie lustro i zobacz że jesteś tylko ty jeden. Nie możesz pisać sam do siebie, to jest chore.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
To się nazywa- sztuczne podtrzymywanie tematu- z przed trzech lat. Każdy jakieś hobby ma, prawda Przemysławie ? Tylko się nie tłumacz !!! Pisz dalej ! ...a "broń się" jako "torbal" o !
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Czuję się mile połechtany przez uznanie mnie za drugą tożsamość Przemka. W takich okolicznościach jest to tożsamość starsza od samego Przemka. Mało kto ma taką. Anonim zwykle nie ma żadnej tożsamości więc nie ma potrzeby bym mu się przedstawiał.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
No cóż... Ten temat chyba się tak znowu nie dezaktualizuje zda się czeka na opisanie Łukawka dla przykładu ale mnie też jest miło być utożsamiony z Trobalem cóż takiego dorobku jak on jednak nie mam link miło mi ale to nie ja tylko ktoś pracowitszy ode mnie pzdr.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Ta Łukawka, która wraz w Łukawicą wchodziła w skład folwarku Podgórze (gmina Wola Czołnowska)? Na mapach tego Podgórza nie odnalazłem. Ale sprawdzałem tylko WIG-ówki.
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
o Podgródek pewnie idzie właściwie to dwa odrębne folwarki ale jedne dobra tak to wyglada na mapach austiackich Łukawica https://lh4.googleusercontent.com/-be0PCOrlNuo/ULoGbPmSiDI/AAAAAAAAC3E/x1_6Tx3arVg/s779/%C5%81ukawica+1.jpg i Łukawka https://lh4.googleusercontent.com/--3s7OhLd0N8/ULoGVwYmSkI/AAAAAAAAC3E/f0-69scmc0k/s961/%C5%81ukawka.jpg
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
budynki folwarków zaznaczone jako HH i MH Podgórze jest trochę na południe od Elżbiecina wkleję jeszcze fragment KUK z Justynowem a przy okazji wyjąsnie czemu na Stanisławów Duży i Justynów mówię Stary bór ;-) tak się mówiło w Wypnisze potocznie a czemu to wyjaśni mapa z roku 1809 która jako druga jest ;-) https://lh5.googleusercontent.com/-dz0Ptv88lxI/ULoKHvO1flI/AAAAAAAAC3c/dK6O0aHLzz4/s883/Stary+B%C3%B3r.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Wypnichafragment5.jpg/500px-Wypnichafragment5.jpg jak widać między Rudką a Wypnichą tylko bór ;-) Ta różnica w zabudowie to ledwie 90 lat ;-) pzdr.
Ostatnio edytowany 1 grudnia 2012 r. o 14:54
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
z takich starych nazw to jeszcze znam starą nazwę Elżbietowa - Lisie pole i jeszcze mapa pruska z 1914 rejonu Łukawki ;-) https://lh6.googleusercontent.com/-bi6nt66mFkA/ULoPibztNWI/AAAAAAAAC38/_P1zADAsjao/s874/%C5%81ukawica+2.jpg
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz
Strona 8 z 14

Dodaj odpowiedź:

Przerwa techniczna ... ...